ارتباط با چرم مون اینستاگرام: instagram.com/charmmoon_ir | خدمات پس از فروش 05138496880 | پیگیری پیامکی سفارش با ارسال شماره سفارش به: 20002030202530 | مدیریت : 09156445804

آشنایی با واکس و روغن های نگهداری چرم

Thursday، ۲۵ Dey ۱۳۹۹

در مطلب (( از دستکش چگونه نگهداری کنیم )) گفتیم که چرم و تمام محصولات چرمی نیاز به نگهداری و مراقبت داره. خب حالا با چه چیزی از محصولات چرمی نگهداری کنیم؟!
بریم که براتون بگیم

خب همونجور که ما آدما نیاز به غذا داریم چرم هم نیاز به غذا داره. حالا حتما میگید غذای چرم چیه؟! غذا چرم واکس یا کرم مخصوص چرم و روغن های نگهداری چرمه که نیاز اصلی تمامی محصولات چرمی است. از همون قدیما (خیلی قدیم ها) بابابزرگ ها کفشاشونو با قوطی واکس های قدیمی واکس میزدن (همون بلدرچین یا به قول خودشون واکس سربازی) از هرکسی هم که سربازی رفته بپرسید تو پادگان بهشون یک قوطی واکس میدن که همیشه پوتیناشون برق بزنه. الحق انصافم واکس واقعا کاری میکنه از کفش کهنه یک جفت کفش نو داشته باشی. خب مگه این واکس چی داره که معجزه میکنه؟! محتویات داخل واکس موارد پایینه: (اگر مواد اولیه دارید خودتونم میتونید درست کنید)

فرمول شماره یک موم کارنوبا 10 کیلو - موم زرد 3 کیلو- استآرین 1 کیلو - اسید اولئیک 1 کیلو- روغن تربانتین 45 کیلو - مرکب عاج(عاج سیاه) 4 کیلو- رنگ مشکی قابل حل در روغن 5/0 کیلو

موم کارنوبا، موم زرد و استآرین را ذوب کنید. رنگ مشکی را با اسید اولئیک مخلوط و به تدریج تربانتین و عاج سیاه را اضافه نمائید، سپس دو قسمت را مخلوط کنید.

فرمول شماره دو موم زرد 18 کیلو - روغن تربانتین 40 کیلو- صابون 2 کیلو- آب 40 لیتر- رنگ مشکی یا قهوه‌ای قابل حل در روغن به مقدار کافی

ابتدا موم را با حرارت ملایم ذوب و روغن تربانتین را به آن اضافه کنید. سپس محلول داغ آب و صابون را در مقادیر کم به محلول وارد نموده و مرتباً بهم بزنید و در پایان رنگ مورد نظر را بیفزائید.

فرمول شماره سه «واکس بدون رنگ برای نگاهداری چرم»

موم کارنوبا 100 گرم - موم زرد 400 گرم- روغن تربانتین 4 لیتر- کربنات پتاسیم 75 گرم-آب جوش 600 گرم

مومها را ذوب نموده و به محلول جوشان کربنات پتاسیم اضافه مس، بهم بزنید و از روی آتش برداری، سپس هموزن آن آب جوش اضافه نموده، مرتباً بهم بزنید، آنگاه به تدریج روغن تربانتین را در محلول وارد کنید.

فرمول شماره چهار موم زرد 2 کیلو - تربانتین 4 لیتر- آب 12 لیتر - کربنات پتاسیم 60 گرم- رنگ قهوه‌ای 60 گرم - پودر صابون 2 کیلو

آب، صابون، کربنات پتاسیم و رنگ را توأماً به جوش برسانید و روی موم مذاب بریزید و مجموع را در حرارت 90 درجه سانتیگراد در تربانتین اضافه کنید و خوب بهم بزنید.

امروزه با پیشرفت عصر و قدرت تولید واکس و روغن های مختلف نگهداری چرم تولید میشود. یکی از واکس های مخصوص چرم یا پولیش که امروزه به فروش بالایی هم رسیده، وولی (woly) است که محصول کشور آلمان می باشد و مناسب برای محصولات چرمی است. پیشنهاد میشود اگر قصد دارید از این واکس به محصولات چرمی مثل کت و دستکس و ... بزنید، از مدل بی رنگ این محصول استفاده کنید.


یکی دیگر از محصولات پیشنهادی مخصوص چرم کرم و اسپری مخصوص چرم است. محصولی بسیار موثر و کاربردی برای مراقبت و نگهداری از انواع چرم و فرآورده های آن مانند : کیف ، کفش ، البسه ، صندلی های چرمی ، و سایل تزیینی و سطوح مشابه دیگر می باشد . تکنولوژی به کار گرفته شده در تولید این محصول باعث ایجاد براقیت بسیار مطلوب روی سطح چرم شده و مانع از از خشک شدن ، پوسته شدن و ترک خوردن سطح چرم می شود . از این رو در ایجاد و حفظ نرمی و لطافت چرم بسیار موثر بوده ، و باعث بالا بردن عمر و کیفیت چرم شده و در حفظ ظاهر آن بسیار تاثیر گذار می باشد .

ماده بعدی که بهتون پیشنهاد میکنیم، روغن مخصوص چرم طبیعیه برای جلوگیری از خراب شدن محصولات چرمی ما به شما پیشنهاد میکنیم حتما از روغن استفاده نمایید. برای هر نوع محصول چرمی میتوانید از روغن استفاده نمایید. استفاده از روغن بسیار آسان بوده کافیست با یک ابر بر روی محصول کشیده شود.

یک مدل واکس دیگه هم داریم که قابلیت های خاصی دارد. مثلا واکس هایی که anti-rain هستند یا همان ضد آب خودمان. وقتی شما محصول چرمی خود مانند کفش را واکس می زنید، واکس به درون چرم نفوذ می کند؛ اما خود چرم ممکن است در اثر آب خوردن، ظاهرش به مرور چروکیده شود. واکس های ضد آب باعث می شوند تا وقتی آب به چرم می خورد، داخلش نفوذ نکند و بتوان آن را به راحتی از روی چرم پاک کرد. این مدل واکس ها کاربردهای خاصی دارند و در اکثر مواقع استفاده نمی شوند؛ چراکه کارکرد آن همان ضد آب بودنش است و قدرت کافی را برای نو نگه داشتن چرم ندارد.

تفاوت واکس مخصوص چرم طبیعی با واکس های معمولی و متفرقه اینه که واکس های معمولی چرم کدر، سفت و خشک و با چسبندگی خود باعث جذب خاک به محصول چرمی میشه، ولی واکس مخصوص چرم طبیعی طبق فرمولاسیون مخصوص و مناسب با پوست تولید شده که نه تنها جذب خاک ندارد، باعث جلا، نرم شدن و زیبایی محصول میشود و به عمر محصول می افزاید.

اینها موضوعاتی بود که می تواند شما را در انتخاب یک واکس کمک کند. یادتان باشد که بهترین واکس برای نگهداری چرم، همان واکس های روغنی هستند که فرقی در جامد یا اسپری بودن آنها نیست. سایر مدلها صرفا برای یک کاربرد خاص تهیه شده اند. چرم محصولی مرغوب است؛ لذا نیاز به نگهداری دارد. توصیه می شود براساس کاربرد چرم، واکس آن را در بازه های زمانی منظم به خوردش دهید. مثلا کفش هر روز باید واکس شود. مبل ها ماهی یک بار کفایت می کند و کیف و کمربند هم هکذا. بر حسب میزان کارکرد چرم، خوراک تازه ماندنش را فراموش نکنید. برندهای مختلفی برای واکس چرم وجود دارند که چندان تفاوتی با هم نمی کنند. چیزی که مهم است، معتبر بودن آن از لحاظ مرغوبیت و خرید واکس از فروشگاه معتبر می باشد. همچنین هر واکسی را به چرم نزنید. از واکسی استفاده کنید که مخصوص چرم ساخته شده و آسیبی به آن نمی رساند.

ممنون میشیم با نظراتتون برای چرم مون مارا خوشحال کنید


در ضمن صفحه اینستاگرام ما را فالو کنید تا از جدیدترین مدل ها با خبر شوید http://instagram.com/charmmoon...